1. Miksi bisnestä pitäisi ajatella pelinä?
Olen hahmotellut tätä viitekehystä jo yli viisi vuotta sitten, mutta silloin aika ei ollut oikea. Monet pitivät ajatusta "bisneksestä pelinä" liian kevyenä, eikä idealle syntynyt vastaanottavuutta. Nyt maailma on muuttunut, ja aika on toinen: yritykset, jotka ajattelevat bisnestä pelin tasolla tuotteiden ja markkinoiden sijaan, rakentavat seuraavan S-käyrän eli kasvukäyrän jo ennen kuin vanha hiipuu, ja saavat näin merkittävän etulyöntiaseman nopeasti muuttuvassa ympäristössä.
Bisnes on aina ollut erityistä sosiaalista toimintaa, jossa kilpailun elementti on vahva – riippumatta siitä, toimiiko ympäröivä yhteiskunta demokraattisesti, markkinaohjautuvasti tai autoritaarisesti. Kilpailun tavat, säännöt ja rajat vain vaihtelevat järjestelmästä toiseen.
Perinteinen bisnesajattelu rakentuu talousteorioiden pohjalta syntyneille markkinamalleille. Ne loivat aikanaan selkeän ja toimivan tavan jäsentää tuotteita, palveluita, kilpailijoita ja markkinaosuuksia. Tämä logiikka toimi hyvin aikana, jolloin muutokset olivat hitaita, ennustettavia ja verrattain suoraviivaisia.
Mutta nyt markkinalogiikka ei enää tavoita todellisuuden vauhtia eikä dynamiikkaa.
Sen hitaus ja rakenteellinen jäykkyys ovat muuttuneet yritysten kehityksen kannalta pullonkauloiksi:
markkinat eivät ole enää pysyviä "kenttiä", vaan jatkuvasti muuttuvia tiloja
kilpailu ei ole enää vain nollasummapeliä selkeästi rajatuilla säännöillä
tuote/markkina-ajattelu rajaa huomion pois ihmisistä, systeemeistä ja todellisesta dynamiikasta
arvonluonti tapahtuu yhä useammin pelitilan ulkopuolella ennen kuin markkina on edes olemassa
On siis paradoksi, että juuri nyt yritysten menestys riippuu kyvystä irtautua ajattelumalleista, joilla yritykset aikanaan rakensivat kasvunsa. Uusi todellisuus vaatii uuden tavan hahmottaa sitä, mitä bisnes on ja miten arvoa syntyy.
Peliajattelu vastaa todellisuuteen
Pelien dynamiikka kuvaa huomattavasti paremmin nykyistä toimintaympäristöä:
rajat muuttuvat
pelaajat vaihtuvat
uusia sääntöjä syntyy jatkuvasti
yhteistyö ja kilpailu limittyvät
arvonluonti alkaa jo ennen markkinoita ja jatkuu pitkälle markkinan jälkeen
Peliteoria kehitettiin jo vuonna 1944, mutta sen olemusta on hyödynnetty bisneksen viitekehyksissä ja malleissa vähän. Silti suurin osa yritysjohtajista kokee intuitiivisesti, että bisnes on peli. He vain eivät ole voineet sisällyttää tätä viralliseen johtamisajatteluun, koska bisnesajattelun historia ja tausta olettavat edelleen markkinat kaiken keskiöksi.
Peliajattelun avulla voidaan viimein tunnistaa todellisuus, jossa yritykset nyt elävät:
bisnes ei ole vain kilpailua markkinoilla – se on peli markkinoiden rakentamiseksi, muuttamiseksi ja lopettamiseksi.
Jos haluat tarkastella kritiikkejä ja vasta-argumentteja tähän näkökulmaan, katso sivu: Vastaväitteet ja vastineet →
Tätä näkökulmaa tarvitaan, koska se kuvaa nykyhetken bisnesdynamiikkaa realistisemmin kuin mikään aiemmista viitekehyksistä. Pelinä ajateltuna bisnes on siirtymää pelitilasta toiseen, jatkuvaa avointa peliä, jossa arvonluonti syntyy ihmisten, tiimien ja systeemien vuorovaikutuksesta – ei valmiiksi rajatussa markkinassa.