fi

3. Mikä on peliajattelun sisältö?

Peliajattelu on uusi tapa hahmottaa bisnestä, jossa korostuvat dynaaminen arvonluonti, ihmisten roolit ja pelitilan jatkuva muutos. Sisältö on edelleen kehittymässä, mutta sen ydinelementit voidaan hahmottaa jo nyt:

Keskeiset elementit

1. Pelaajat ja roolit

  • Yksilöt, tiimit, johtoryhmät ja asiakkaat ovat aktiivisia pelaajia
  • Myös automaatiot ja algoritmit voivat osallistua pelitilan dynamiikkaan

2. Pelitila (Game Space)

  • Kattaa kaiken: uusien markkinoiden rakentamisen, muutokset ja vanhojen lopettamisen
  • Rajat eivät ole kiinteät, vaan muuttuvat pelin ja ympäristön mukaan
  • Toisin kuin perinteiset tuote/markkina-ajattelun mallit, jotka usein korostavat rakenteita ja staattisuutta, pelitila keskittyy dynamiikkaan: kuka puolustaa, hyökkää, milloin ja missä tilanteissa

3. Arvonluontiketju

  • Ideasta tiimityöhön, johdon päätöksiin ja toteutukseen
  • Arvoa voidaan arvioida odotusarvojen (xV) avulla, jolloin mittaaminen ei rajoitu markkinoihin

4. Dynamiikka ja muutossyklit

  • Pelisykli voi olla nopeampi kuin markkinasykli

  • Yrityksen on pystyttävä reagoimaan, muokkaamaan pelin sääntöjä ja ennakoimaan uusia mahdollisuuksia

5. Iterointi ja oppiminen

  • Viitekehys kehittyy käytännön soveltamisen kautta

  • Yhteistyö ja kokemusten jakaminen eri organisaatioiden välillä vahvistavat sen käytännön hyötyjä


Mitä tämä tarkoittaa käytännössä

Peliajattelu ei korvaa perinteistä ajattelua, vaan täydentää sitä. Siinä missä vanhat tuote- ja markkinakeskeiset mallit tarjoavat ennustettavuutta ja rakenteita, peliajattelu antaa työkaluja dynaamisen, ihmiskeskeisen arvonluonnin hallintaan.

Yritykset voivat käyttää peliajattelua esimerkiksi:

  • seuraavan S-käyrän rakentamiseen

  • uusien mahdollisuuksien tunnistamiseen ennen markkinoiden syntyä

  • resurssien ja roolien optimointiin muuttuvassa ympäristössä

Peliajattelun avulla voidaan tehdä näkyväksi ja mitattavaksi se, miten arvonluonti ja dynamiikka todella tapahtuvat.