BAAG – Business-as-a-Game: Taustaa ja synty
Olen hahmotellut Business-as-a-Game (BAAG) -viitekehystä jo yli viisi vuotta sitten, mutta silloin aika ei ollut oikea. Peliteoria kehitettiin jo vuonna 1944, mutta sen soveltaminen bisneksen viitekehyksiin on jäänyt vähäiseksi.
Monet yritysjohtajat ovat intuitiivisesti tienneet, että bisnes on peli, mutta sitä ei ole voitu sisällyttää viralliseen johtamisajatteluun. Perinteinen bisnesajattelu keskittyy edelleen markkinoihin kaiken keskiössä. Lisäksi ajatus "bisneksestä pelinä" on monien mielestä ollut liian kevyt ja riski bisneksen uskottavuudelle – idealle ei syntynyt vastaanottavuutta.
Samalla alettiin rakentaa ekosysteemejä, mutta on huomattu, että ekosysteemi itsessään ei automaattisesti johda menestykseen. Se on vain lähtökohta bisnekselle.
Maailma on muuttunut – aika on toinen
Nykyään yritykset, jotka ajattelevat bisnestä pelin tasolla tuotteiden ja markkinoiden sijaan, rakentavat seuraavan S-käyrän eli kasvukäyrän jo ennen kuin vanha hiipuu. Tämä antaa merkittävän etulyöntiaseman nopeasti muuttuvassa ympäristössä.
Bisnes on aina ollut sosiaalista ja kilpailullista toimintaa, jossa kilpailun muodot, säännöt ja rajat vaihtelevat järjestelmästä toiseen.
Perinteinen bisnesajattelu ja sen rajat
Perinteinen ajattelu rakentuu talousteorioiden pohjalta syntyneille markkinamalleille. Ne loivat aikanaan selkeän tavan jäsentää tuotteita, palveluita, kilpailijoita ja markkinaosuuksia. Tämä logiikka toimi hyvin, kun muutokset olivat hitaita, ennustettavia ja suoraviivaisia.
Mutta nykymaailmassa markkinalogiikka ei enää tavoita todellisuuden vauhtia ja dynamiikkaa. Kilpailu ei ole enää vain tuotteilla ja palveluilla markkinoilla, vaan alkaa paljon aikaisemmin – pelitilassa, ihmisten rooleissa ja systeemien välisissä siirtymissä.
Markkina-ajattelun hitaus on muodostunut yritysten kehitykselle pullonkaulaksi. Perinteiset bisnesmallit korostavat rakennetta, eivät dynamiikkaa. Markkinat eivät ole pysyviä kenttiä, vaan jatkuvasti muuttuvia tiloja, ja kilpailu ei ole enää nollasummapeliä selkeästi rajatuilla säännöillä.
Uusi todellisuus
Tuote- ja markkina-ajattelu rajaa huomion pois ihmisistä, systeemeistä ja todellisesta dynamiikasta. Arvonluonti tapahtuu yhä useammin pelitilan ulkopuolella, ennen kuin markkina edes muodostuu.
Juuri nyt yritysten menestys riippuu kyvystä irtautua vanhoista ajattelumalleista. Uusi todellisuus vaatii uuden tavan hahmottaa, mitä bisnes on ja miten arvo syntyy – ja tässä BAAG tarjoaa uuden näkökulman.
Oletko vielä epäileväinen tämän uuden ajattelun suhteen? → Lue vastaväitteitä ja vastauksia